sobota 27. septembra 2014

Opäť niečo z kuchyne

Striga má už aj žezlo. Jej žezlom je však veľká varecha. Mieša ňou vo veľkom medenom hrnci. Varí "lektvar". Či žabí sliz? Mne sa české slovo  "lektvar" páči už veľmi dávno. Nikdy som nemala príležitosť ho napísať. Takže moja striga varí "lektvar". Do slovenčiny sa dá preložiť ako nápoj so sirupom, či medom, ako elixír, mastičky, bylinky. 

Mne sa však páči toto slovo pre expresívny výraz s pejoratívnym zafarbením - pre gebuzinu, žbrndu, brečku... Toto varí moja mladá striga!





V televíznych novinách som tento týždeň videla reportáž o plytvaní potravinami. Plytvá sa v mnohých krajinách sveta. Aj na Slovensku. U nás teda nie! Je to zrejme aj výchovou. Moji rodičia mi išli príkladom. Neplytvali oni, neplytvám ani ja. Dúfam, že som aj ja takto vychovala naše štyri deti. 

Takže dnes sme nevarili. Od včera nám zastala šošovica. Varila som ju už vo štvrtok neskoro večer. Vedela som, že v piatok prídem neskoro zo školy a už bude neskoro na varenie. Keby sme boli s manželom doma sami, o nič by nešlo. Máme však doma Maťka. Chodí málokedy a chcem, aby mal uvarené to, čo mu chutí.

K šošovici som upiekla domáce pečivo. Už som raz o podobnom písala. Dnes som urobila zmenu v tvare. Tak sa pozrite:

použila som tieto dve múky, v pomere 1:1

do nakysnutého kvásku som dala múky, rascu, sezamové, ľanové a slnečnicové semienka, soľ

zamiesila som s letnou vodou a nechala kysnúť
vykysnuté cesto

z cesta som urobila takéto šúľky, ale som si zle rozdelila cesto, zostal mi malý kúsok - nevyšiel nazmar
takto som ich vyformovala, viem, nie je to ukážkové, chceli by to byť asi praclíky, ale neviem, čo to je :-)
potrela som ich roztopeným maslom
a upiekla, pri 180°C
Postrehli ste tú jednoduchosť? Žiadne vajce, mlieko, olej. A veľa semienok. Olej v semienkach obsahuje veľa esenciálnych nenasýtených mastných kyselín. Tie si ľudský organizmus nevie sám vyrobiť. Musí ich mať v potrave. Aby sa zo semienok olej uvoľnil, je potrebné ich pri jedení rozhryznúť.  Takže sa s nimi treba pohrať, pečivko jesť pomaly, vychutnávať si, chrumkať... A tým sa staráte o svoje zdravie (rakovina, kardiovaskulárne ochorenia)! 

Ďakujem za návštevu, budem rada, ak opäť prídete!
Daniela

4 komentáre:

  1. :D She is so gorgeous Daniela ♥

    Congrats on another great and quick finish!

    You deserve "Turbo Woman" as your nick name, indeed! ♥♥

    OdpovedaťOdstrániť
  2. She is very beautiful , Daniela !!!!! I love your witches !!!!!!!
    Πολλά φιλιά
    Niki

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Μάγισσα για Απόκριες θα είναι:-)
      Χαιρετισμούς !!!

      Odstrániť