utorok 5. apríla 2016

Fialkový čaj

Nie žeby som nemala čo robiť, ale v dnešné poobedie som nerobila nič. Trocha som si oddýchla od šitia. Zajtra je tiež deň :-)))

Rozmýšľala som nad novou výšivkou. Do čoho sa pustiť? A už viem! Témou budú fialky. Aj pre krátky čas kvitnutia fialiek si vyšijem malú dečku s nimi. Dnes by sa mi už zišla :-)))

Už aj u nás vidieť a cítiť fialovú krásu. Fialky sú síce moc malé, krátke, ale na kráse a vôni im to neuberá. Hneď vedľa nás, v parku, vytŕčajú svoje hlávky, nedá sa ich nevšimnúť. Je mi ľúto, že ich tam rastie každým rokom menej a menej. Trávnik je prerastený hustým machom a zrejme ten ich zabíja:



Zobrala som si malý košíček, v ktorom som mala kraslice a pozrite sa na tú krásu:




Domov som prišla trocha po piatej:


Treba rýchlo variť čaj. Aký? No, predsa fialkový:


túto krásnu šálku mám po svokre, iba jednu :-(




Najskôr som čaj ochutnala, potom som dala lyžičku medu  do čajníka,
tak mi chutil viac :-)
Viete, že fialky sú dobrým antioxidantom? Obsahujú flavonoidy, vitamín E a tanín. Majú protizápalové, protinádorové, antivírusové, fungicídne účinky. Zmierňujú reumatické ťažkosti, odvar z fialiek urýchľuje hojenie rán, hydratuje pokožku a zjemňuje vrásky.

Na čo ich môžeme použiť:
- na tlmenie horúčky
- ako detoxikant
- na použitie zvonka (akné, ekzém, psoriáza)

Dozvedela som sa aj niečo zaujímavé. Vraj aj k čítaniu si môžeme zobrať malú kytičku fialiek a pojedať si ich. Na to som sa nedala :-)

Skúsila som si ich niekoľko nasušiť. Sušením vraj strácajú fialovú farbu, menia sa na biele. Sušiť sa majú pri vyššej teplote a tak som využila teplú rúru našej starej kuchynskej pece, v ktorej sme dnes podvečer zakúrili:



Ostatné fialky sa dostali do troch vázičiek, ktoré mám už takmer 40 rokov:




Tak čo, vyskúšate takýto nezvyčajný čaj aj vy? Moja suseda, keď zvedela, že idem z fialiek variť čaj, povedala, že ona by sa bála, že sa otrávi. Nebojte sa, neotrávila som sa :-)

Fialky majú významné postavenie aj v kozmetike. Aspoň niečo:

krém na ruky a balzam na pery

mydlo

pena do kúpeľa

pleťový a telový olej
sprchový olej




Hlava: čajová ruža, frézia, orchidea
Srdce: ylang-ylang, fialka, jazmín, konvalin
Základ: zimolez, vetiver, santalové drevo


Nech sa vám darí!
Daniela

18 komentárov:

  1. Tedy Danielko, co my se všechno nedozvíme... je fakt, že je krásné období fialek... my je máme sem tam jednu na zahradě v trávě... jinak máme v záhoně dva velký koláče ... na tom tvým okně jsou moc hezký... ale čaj mi nikdy nenapadl udělat ... vidíš to zase jsem chytřejší ... z tich výrobků by mi lákal ten pleť. a tělový olej ... a teď mi zní v hlavě ... mám vanu plnou fialových fialek ... jak nádherně zpívá Hana Hegerová ...
    Měj se hezky, papa Jarka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. jarka, a to všetko len vďaka internetu :-) Ja stále klikám a objavujem všeličo nové, o čom sa mi ani nesnívalo.
      Moja mama začínala v mojom terajšom veku už so sklerózou, tak dúfam, že toto stále objavovanie a v podstate aj učenie nového mi pomôže oddialiť to.
      H.H. mám veľmi rada, a tie texty...... to boli pesničky, kde sa hrabú tie súčasné!
      Máme skoro leto, ale vraj bude zas ochladenie, to nemám rada také hore dole, ale čo už.
      Jarka, tak sa maj fajn! Páááá

      Odstrániť
  2. Pekný príspevok o fialkách ... :) Ja som si kedysi priniesla z prírody domov jeden korienok, akože do sklaky ... Nám sa tak rozrástli, že ich mnohokrát trhám ako burinu ... normálne ich musím kynožiť po odkvitnutí, lebo na záhonoch by som o chvíľu nemala nič, len fialky ... Tiež sa strojím na nejaký recept z nich ... Tiež si niekedy hodím pár kvietkov do čaju ... a vlani som nimi posypala tortu ... Chutilo nám ... :)))
    Danka, pozdravujem, pa L.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Lauri, tak sa im u vás darí! Mne sa to páči, keď ich je veľa v trávniku. Ale verím, že v hriadkach to nie je dobre. Ale aspoň sa dobre vytrhávajú :-)
      Tak na tej torte to bolo efektné, musím niečo vymyslieť aj ja. Daniela má tiež dobrý nápad, pozri si nižšie.
      Pááá

      Odstrániť
  3. Aj mne sa tie fialky rozmnožujú--neúrekom---tiež ich musím aj vykopávať a presádzam ich inde..mám aj biele.fialky sú skromné nenápadne kvietky ale ich vôňa je nýdherná

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Evka, a tu som veru biele nevidela. To je asi albínka :-)
      Ale páči sa mi, že ich presádzaš! Aspoň lahodia oku inde!
      Pááá

      Odstrániť
  4. Keďže som bola takto pred rokom tiež chorá, v mojej múdrej knihe, teda v Malom atlase liečivých rastlín som sa dočítala, že fialkový čaj je dobrý aj od kašľa. Takže vlani som si kvietky nazbierala prvý raz, no ich účinok nepotvrdím, lebo ani vlani, ani tento rok - už zo sušených, mi čaj nejako zvlášť nepomáhal. A mne ani takéto čaje ani veľmi nechutia :-(
    https://fotografiedb.wordpress.com/2015/04/15/dve-cajove-lyzicky-drogy/
    Podobnú vázičku s fialkami mám aj ja doma :-) Už vlani som sa chystala namraziť kocky ľadu a do každej vložiť pár kvietkov fialiek. Neurobila som tak ani tento rok. Vyzerá to veľmi efektne, keď si dáš v lete do pohára vody takú ozdobnú kocku ľadu.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Danielka, čítala som aj ja, že čaj je dobrý na liečbu kašla, ale hneď som si myslela, že efekt to mať nebude, lebo by to bol bežný čaj na kašeľ, ako napr. prvosienka a podbeľ. Ten sa využíva v ľudovom liečiteľstve dlho. Keby aj fialka bola taká, určite by bola medzi nimi.
      Máš dobrý nápad s tým zamrazovaním, viem si v lete predstaviť to prekvapenie, keď podáš hosťom takú krásnu vodičku. Ale rozumiem aj tomu, že to nerobíš :-)
      Pááá

      Odstrániť
  5. Danka,
    tak ten fialkový čaj musím vyskúšať. U nás už fialky nekvitnú, ale práve včera som našla v minizáhone (teda presnejšie Kubko) krásne biele fialky. Musím hodiť foto :-)
    Aj mne sa fialky minulý rok tak rozrástli, že som ich pretrhala a asi až všetky, lebo tento rok neboli :-(
    U mňa bol včera žihľavový čaj, dnes uvidíme.
    Pekný deň,
    A.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aďak, snáď ich najdeš v prírode, alebo u susedov :-) Čaj je zvláštny, ale dá sa vypiť a dnes mi už aj chutil :-)
      Muž mal dnes žíhľavu, pripojím sa k nemu :-)
      Pááá

      Odstrániť
  6. Dani, fialkový čaj jsem ještě nepila, ale fialek mám plnou zahradu, tak třeba vyzkouším.
    Hrníček po tchýni je nádherný. Na okýnku o máš moc pěkně nazdobenou.
    Měj se krásně. Jana

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jani, tak skús! Najskôr mi bol čudný, ale keď som si pridala trochu medíku, bol fajn. A treba aj zmenu, tak keď kvitnú, treba to využiť.
      Som rada, že sa ti páči stará šáločka, ja ju mám moc rada.
      Pááá

      Odstrániť
  7. Le viole mi piacciono moltissimo
    Adoro il loro colore profumo e forma.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Giovanna, fiori viola sono piccole, ma la loro bellezza e il profumo è enorme!
      Pááá

      Odstrániť
  8. Liebe Daniela,
    was für ein schöner Veilchen-Post. Man mag sich gar nicht satt sehen an diesen wunderschönen Blüten. Herrlich!
    Liebe Grüße Sandra

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Danke, liebe Sandra! Schönheit ist in den Veilchen! Sie sind klein, aber ihre Schönheit und Duft ist groß.
      Pááá

      Odstrániť
  9. Danka fialiek mám plný dvor, ale toto som veru o ich nevedela. Výborné čítanie :o)

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Danka fialiek mám plný dvor, ale toto som veru o ich nevedela. Výborné čítanie :o)

    OdpovedaťOdstrániť