piatok 19. augusta 2016

Šúľance s makom

Stále nevyšívam :-(

Dnes sme s Maxíkom varili obed slovenských starých mám. Keď boli malý Miško s Maťkom, nevarila som toto jedlo. Začala som ho variť až neskôr, keď boli už z domu preč a ostali nám len Danka a Jurko. Preto som sa aj čudovala, že práve toto jedlo si želal Miško.

Varili sme šúlance s makom. Mak mi zomlel Maxík, dokonca ho aj dochutil práškovým cukrom a veru to odhadol výborne, ani sladké, ani málo sladké, tak akurát :-)




V každom recepte na šúľance sa píše, že zemiaky sa varia v šupke a potom sa ošúpu a pretlačia cez pučiak. Ten aj doma mám, ostal mi po mojej svokre, ale ja som ho nikdy nepoužila. 

Ja varím zemiaky očistené a nakrájané na menšie kocky. Nechám ich trocha rozvariť, scedím a zbytočnú vodu nechám ešte odpariť na horúcej platničke. Potom ich dobre pomiesim a mám ušetrenú prácu s pučiakom, ktorá nie je z tých najlepších :-)

Pomiesené zemiaky si vyklopím na dosku a nechám ich vychladnúť. Aby to bolo rýchlejšie, trochu ich roztiahnem a po chvíle ešte aj prevrátim a mám to raz-dva :-)



Do vychladnutých zemiakov dám hrubú múku a dve celé vajíčka, vypracujem cesto. Múku pridávam podľa potreby, spotrebovala som jej asi niečo cez 0,5 kg. 

Videla som, že cesta mám veľa a tak som asi tretinu z neho dala do mrazničky. Som zvedavá, či bude použiteľné :-)


Z cesta odkrojím kúsky a z nich urobím dlhé valčeky. Tie potom pokrájam na malé valčeky a tie v dlani šúľam na šúľky :-)



to mi už zas pomáhal robiť Maxík
urobili sme ich 89 :-)

Keď v hrnci vrie voda, hodia sa šúľance a varia sa, kým nevyplávajú hore. Náš počet šúľancov sme dávali do hrnca na trikrát:


Z hrnca vyberiem veľkým sitkom, nepremývam, také horúce dám do veľkej misy a zalejem rozpusteným maslom a zasypem makom, premiešam:




dobrú chuť!

Všetkým chutilo a to ma hreje pri srdiečku. Ostala ešte jedna porcia, tú bude mať manžel zajtra na raňajky. To si pochutí, poznám ho :-)

Po obede sme mali aj trocha z vitamínov. Na to je odborník Miško:



Čaj som si dnes dala s Maxíkom. Je nejaký usoplený, tak sme si urobili zázvorový s limetkou, ale len z vrecúška, čerstvý zázvor doma nemám:






Nech sa vám darí!
Daniela

7 komentárov:

  1. Pekný recept našich starých mám ... Priznám sa, že ho robím veľmi málo ... al eraz do roka si manžel na šúlance spomenie a šúlam ... Tvoje varenie a následné spracovanie zemiakov sa mi veru páči ... nabudúce určite skúsim podľa teba ... ja ich strúham na strúhadle a toto saa mi zdá jednoduchšie a rýchlejšie ...
    Dani ... prajem vám príjemný víkend ... paa L.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A veru som ich aj ja dlho nerobila, ráta sa na roky :-)
      Lauri, ja som veľmi pohodlný kuchár, ja sa snažím všetko zjednodušiť a niekedy mi to celkom aj vájde :-)
      Tak to vyskúšaj, je to rýchlejšie. A teraz som ešte zvedavá, či sa bude dať použiť to zamrazené cesto :-)
      Maj krásnu nedeľu!
      Páááá

      Odstrániť
  2. Jééé, šišky s mákem ... hned vím co budu vařit.. dlouho jsme je neměly a přitom je to naše oblíbené jídlo .. já vařím brambory ve slupce a pak nastrouhám a dál stejný .. klasika .. taky škubánky s mákem jsou dobrý ..
    já když vidím ten tvůj talíř, tak bych si je hned dala... já teď popíjím rooibos, koupila jsem si sypaný čistý... jak píšeš o zázvoru, já mám pořád kousek v lednici čerstvého.. občas mám děsnou chuť si ho dát do čaje ...
    Danielko, opatrujte se ! Papa Jarka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jarka, to som nevedela, že u vás sú to šišky. U nás šišky znamenajú vaše koblihy :-)))
      A som rada, že som ti ich pripomenula, lebo sú fakt výborné, i keď ja moc to sladké nemusím :-(
      Musím si to aj ja tak zaviesť, aby som vždy kúsok zázvoru mala. Mne sa ale vždy stane, že mi zoschne a potom ho vyhodím a to sa mi zdá, ýe je škoda, veď je taký drahý :-)
      Rooibosu ešte trocha tiež mám, a dík za pripomenutie, zajtra bude :-)
      Uži si nedeľu, snáď pri dobrom počasí!
      Pááá

      Odstrániť
  3. :-p Mňááám .... Danka mi robíš ale chute. Ale určite bol najlepší ten mak, lebo ho mlel ten najlepší pomocník na svete :-) Papa

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Danka,
    krásne si to zdokumentovala :-)
    Ja robím šúlance len z tvarohového cesta, je to rýchle a hlavne chutné. Zemiakové cesto používam na gule, asi zajtra budú slivkové. Aj Kubík má rád všetko, kde je mak, po dedem (tatinovi).
    Páááá

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Danka, zase som tu nebola veľmi dlho, vieš, kvôli návšteve nebol čas. Tak si prechádzam tvojimi príspevkami, čítam čo si zažila za tú dobu a chcela som sa vyjadriť až pri najnovšom tvojom článku ale keď som zbadala túto dobrotu, krásne vyzerajúce šúlance s bohatou makovou posýpkou tak mi nedalo a po prehltnutí slín musím napísať veľkúúúúúúú pochvalu. Priznám sa, že som šúlance ešte nikdy nerobila ale je to niečo podobné ako slivkové knedle len bez sliviek :) dôležitá je tá maková posýpka, zbožňujem mak...

    OdpovedaťOdstrániť