štvrtok 3. augusta 2017

1200. Petržlenová vňať

Vitajte u mňa!
Ďakujem vám za komentáre v predchádzajúcom príspevku!

Nevyšívam :-(
Štrikujem:

tieto budú asi vianočné, podľa farieb :-)

1200. - to je poradové číslo dnešného môjho príspevku. Neuveriteľné :-)


Zájdem do dávnej minulosti. Rok asi 1950, Velké Březno, okres Ústi nad Labem, maminka a môj brat  Gusto v hlavných úlohách.

Ako vždy, Gusto (1940 - 1989) prišiel domov neskôr, ako mal. S kamarátmi sa hrali na partizánov, Rusov a Nemcov. To, čo vtedy bolo pre všetky deti bežné. Bol špinavý a spotený. Maminka už nechcela na neho čakať, niekde sa ponáhľala. Rozkázala mu riadne sa poumývať. Vodu, teplú tak akurát, má vraj na sporáku vo veľkom hrnci. Potom, keď už bude čistý, nech príde za ňou.

Gusto splnil, čo mama kázala. Vyumýval sa, aj vlasy si opláchol, vyobliekal sa do čistých šiat a išiel. Keď ho mama uvidela, zalomila rukami, prečo si sa neumyl??? Gusto sa čudoval, veď som sa umyl, ale kúpila si zlé mydlo, vôbec nepenilo. 

Milý Gusto sa umyl v silnom hovädzom vývare, ktorý bol tiež vo veľkom hrnci na sporáku :-)))

Rok asi 1970, Istebné, okres Dolný Kubín, maminka a ja v hlavných úlohách.

Domov som prišla neskoro a maminka bola na odchode. Dostala som "hubovej polievky". Keď neskoro chodíš, budeš si vlasy umývať sama! Urob si odvar zo žíhľavy a opláchni si ním nakoniec vlasy. To bol ceremoniál, ktorý s mojimi dlhými vlasmi predvádzala moja maminka každý týždeň. Kde je žíhľava vieš? Pravdaže, viem, v kredenci na hornej poličke. 

Na poličku som nedosiahla. Priložila som si stoličku a vytiahla nádobu so sušenou žíhľavou. Stolička sa mi pohla a mne z rúk vypadla nádoba. Nádoba ostala celá, ale vrchnák sa rozbil. Žíhľava sa vysypala. Pozbierala som ju a dala do nádoby. Nuž, a keďže som sa bála, čo bude, poriadne som si poplakala. 

Nádobu mám doteraz, je to pre mňa vzácnosť, len škoda, že nemá vrchnák:



Uvarila som odvar, nechala vychladnúť, umyla som si vlasy a opláchla ich odvarom. A možno, kebyže som nemala tú nehodu, ani odvar nenavarím, vlasy v ňom neopláchnem, ale poviem, že som to určite urobila :-)

Prišla maminka. Na stole vidí nádobu bez vrchnáka a moje uplakané oči. To čo si robila? No, predsa to, čo si mi kázala. Zmyla som si vlasy žíhľavovým odvarom. Ale keď som ju vyberala z kredenca, nádoba mi vypadla, žíhľava sa vysypala a vrchnák sa rozbil :-(

Och, dievča moje, ty si taká istá, ako Gusto. Opláchla si si vlasy v odvare z petržlenovej vňate! Aspoň nebol mastný :-)))

Vňať išla do koša a mne voňali vlasy po dobrom jedle :-)


V poslednom čase som našla na FB viacero článkov, ktoré chvália petržlenovú vňať a čaj pripravený z nej. Pri ich čítaní som si s úsmevom zaspomínala na moje využitie tohto čaju. A aj, už smutnejšie, na môjho brata Gusta.

Benefity petržlenového čaju:

- je to antioxidant, čo znamená, že vylučuje toxíny z tela.
- je bohatý na vitamín C, ktorý podporuje vstrebávanie železa v tele
-petržlen nesie vysoké hladiny betakaroténu, folátov a vitamínu B12. To umožňuje zvýšiť a stimulovať asimiláciu orgánov
- jedným z najväčších výhod petržlenového čaju je jeho pomoc pri liečbe chorôb ako je artritída a reumatizmus
- zachováva pružnosť krvných ciev a tiež pomáha pri oprave ich opotrebenia
- je bohatý na enzýmy, ktoré zvyšujú činnosť tráviaceho systému a vylučovacieho systému
- podporuje trávenie tukov a bielkovín, ktoré ďalej pomáhajú pri vstrebávaní čriev
- pomáha pri asimilácii a skladovaní energie v pečeni
- pomáha pri liečbe problémov s ďasnami
- zmierňuje plynatosť
- obsahuje apiol, ktorý je súčasťou ženského pohlavného hormónu nazývaného estrogén. Pomáha pri regulovaní menštruačného cyklu a pri zmierňovaní menštruačných kŕčov
- má vysoký obsah chlorofylu. Preto pomáha telu pri odstraňovaní škodlivého patogénneho mikroorganizmu
- pomáha pľúcam vypúšťať zvyšky, ktoré sa v ňom hromadia v dôsledku znečistenia životného prostredia
- má diuretické účinky

Druhý rok pestujem petržlen už aj ja. Mám ho málo, len na to, aby som mala celé leto čerstvú vňať do varenia:



Moja maminka by hlavou nado mnou krútila. Aj preto, že som niečo vypestovala, ale hlavne nad dnešným čajom. Kto to kedy videl, piť čaj z petržlenu :-)

Vyskúčala som:



niekde odporúčajú len lúhovať, niekde variť, tak som varila :-)



Ak nechutí, môže sa vraj ochutiť medom a citrónom. Ja som to nepotrebovala, chutil mi čistý :-)


Ďakujem vám, že ste sa zastavili u mňa a venovali mi chvíľu zo svojho vzácneho času!

Nech sa vám darí!
Daniela


6 komentárov:

  1. Danko, tvoje příhody mi vyloudily úsměv na tváři, vzpomněla jsem si také na podobné :).

    Přeju pohodový srpen

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Danielka,už dávnejšie som chcela tento čaj z petržlenovej vňate vyskúšať, ale nevedela som si predstaviť aká to môže byť chuť. Teraz keď píšeš, že ti celkom chutil, tak si ho určite pripravím aj ja.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Danielko, gratuluju .. tolik krásných příspěvků ... díky ti za ně .. jsi úžasná nejen v ručních pracích, ale i v příspěvcích.. hezké vzpomíná jsi měla.. hned jsem si vzpomněla na různé svoje zážitky .. ten čaj jsem nikdy nepila .. já teď k snídani popíjím šalvějový.
    Papa Jarka

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Milý dník prajem. No to sú veselé príhody.☺ Kúpeľ v hovädzom vývare je top. Teraz sú "trendy" všelijaké pivné a čokoládové, myslím, že hovädzí by tiež našiel nadšencov. O petržlene ani nevraviac.☺ Ozaj, môj syn mi stále vraví, prečo som ho nepomenovala Gusto.Veľmi sa mu to meno páči a ja ho zo srandy upodozrievam, že pre asociáciu so slovom degustovať, nakoľko teraz by furt len jedol, tak všetko všade akože ochutnáva.:) Petržlenový čaj určite skúsim. Ak má pomôcť predísť migréne, tak ani chutiť mi nemusí.:) Je úžasné, že sa nádoba na petržlen zachovala. Je veľmi pekná (o to viac, že má aj príbeh).:)Papučky majú ozaj vianočný šmrnc. Veselý subtropický deň. pá.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Danka,
    úžasne, ako dlho nás už zásobuješ svojimi príspevkami. Gratulujem a ďakujem!!!
    O čaji som počula, ale zatiaľ nevyskúšala, musím to napraviť.
    Pááá

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Danka aj som sa zasmiala tej príhode ale tá nádoba sa mi páči.

    OdpovedaťOdstrániť