sobota 6. januára 2024

Trojkráľové pozdravenie

Vitajte u mňa! Ďakujem za komentáre v predchádzajúcom príspevku! 

Dnes som sa trocha dovzdelávala. Dnešný kresťanský sviatok má krátky názov Traja králi - v Evanjeliu podľa Matúša sú označení mudrci, prví pohania, ktorí uverili v Ježiša. Koľko ich bolo a aké mená mali nie je v Biblii zaznamenané. Ich počet bol stanovený podľa troch darov, zlata, kadidla a myrhy, ktoré sú uvedené v Biblii.

Zlato symbolizuje bohatstvo a kráľovskú hodnosť, kadidlo stúpajúce hore vzdialene naznačuje božskú identitu Krista a myrha, vzácny výlučok zo stromov (o tomto som sa dozvedela pri vyučovaní vonných látok v predmete Materiály pre kozmetičky, niekedy o tom napíšem viac) zapravený do drahej masti sa používa na liečenie rán, čo duchovne odkazuje na Kristove utrpenie.

Neskôr sa objavujú aj ich mená: Gašpar, Melichar, Baltazár a začali sa označovať za kráľov z Východu, čo je biblický odkaz na počiatky ľudstva a vyspelé civilizácie. Baltazár zastupuje Arabov, Gašpar prezentuje Afriku a Melichar Perziu.

Počas tohto sviatku sa posväcujú domy, pričom nad dvere kňaz píše podľa aktuálneho roku výraz v tvare: 20-C+M+B-24, a tu som si ja vždy myslela, že namiesto C je G a potom sú tam tri začiatočné písmená Troch kráľov: Gašpar, Melichar, Baltazár. Zle som si myslela :-)

C+M+B znamená: Christus mansionem benedical, v preklade: Kristus nech žehná tento dom.

Sviatku Troch kráľov sa taktiež hovorí deň Zjavenia pána a týmto dňom končí vianočné obdobie. Z liturgického hľadiska je koniec Vianoc až na druhú nedeľu v januári na Krst Krista Pána.


Deň Troch kráľov bol kedysi v znamení malých koledníkov prezlečených za Troch kráľov, obchádzajúcich domácnosti, kde koledovali za malú výsluštičku.


Môj kútik od Božieho narodenia po Troch kráľov:







Nuž, vianočné obdobie končí, výzdobu zajtra upracem. Zima ale zostáva, takže pokračujem vo vyšívaní zimných projektíkov. Druhý:



Už som na túto aidu vyšívala, ale cez dve nitky. Teraz som vyšívala cez jednu, aby obrázok nebol veľký. Myslím, že to bolo prvý raz, ale aj posledný. Bolo to "o dušu" :-)

Ešte jeden, potom šitie a môj projekt na rok 2023 bude skončený. Už mám v hlave niečo nové, krížikové, pre rok 2024 :-)

Dnešný čaj mám zas vo vianočnej šálke. Mám ju od Nurdan Kanber, na odkaze si pozrite jej internetový obchod. 

A aký čaj mám? Zistila som, že o tomto zaujímavom čaji som ešte nepísala, dokonca ani vtedy, keď som robila sériu o rôznych čajoch. Takže to najbližšie opravím :-)



Ďakujem vám, že ste sa zastavili u mňa a venovali mi chvíľu zo svojho vzácneho času.  Nech sa vám darí a zostaňte zdraví na tele i na duši!

Daniela

4 komentáre:

  1. Danka,
    prajem Ti šťastný Nový rok!
    Výzdobu máš doma krásnu a pekne tématickú, škoda jej bude v skrini :-)
    Teším sa na nový projekt.
    Pááá

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Πολύ όμορφη η Χριστουγεννιάτικη γωνιά !!!!!!
    Καλή χρονιά !!!!!

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ahoj Danielko po dlouhé době. Hezké povídání o Třech králích. Ta myrha - to mě nikdy nenapadlo pátrat po tom, co to vlastně je. Výšivky máš nádherné - moc milé náměty 🤗 Jsem zvědavá co máš nového v plánu vyšívat. Já taky teď používám vánoční hrnek, tedy nejen. Ráda je střídám. Ten vánoční mám kdysi od dcerky synovce, tak tím mě těší víc. Představ si, že teď mám jen jeden zelený čaj - s jasmínem. Mám ale nasušené bylinky a některé směsi i koupené - na imunitu, na ledviny a na průdušky. Však já to časem vypiju. Já si tuhle dala rooibos s pomerančem a karamelem - sáček. Chutnal mi dost - v takové pekárničce s houskou. Danielko papa 🙋🙋

    OdpovedaťOdstrániť