piatok 26. septembra 2014

Durman

Som prekvapená, že včerajší príspevok sa sledovanosťou dostal hneď za prvý deň od zverejnenia do prvej desiatky. Žeby zaujali moje vymyslené recepty? Celkom ma to prekvapilo :-))

Mojej strige chýba už len žezlo v ruke a úsmev na tvári:



So susedou Zdenkou som sa prešla jej záhradou. Obdivujem jej pracovitosť. V záhrade vydrží celé hodiny zohnutá okopávať, plieť, presádzať, strihať, polievať.... A ja sa už len teším pri pohľade do jej záhrady :-)
Vidím tam rovno od stola, pri ktorom mám svoje kráľovstvo - vyšívanie a notebook.

V kúte záhrady som objavila čosi zvláštne. Plody to má ako gaštan, ale nie je to gaštan. Zdenke sa to v záhrade vraj vysieva samo. Je to durman. Obdivovala som ho, pretože je vyrastený do výšky okolo metra, má celkom hrubé konáre a dosť veľké listy. No, na jednoročnú rastlinu je dosť zdatný. Doma som si hneď "vygooglila" niečo o ňom. Jeho semienka sú ukryté v tobolke (ako u gaštana). Po dozretí tobolka v štyroch chlopniach pukne a vysype sa z nej množstvo drobných semien (nie jeden gaštan). 

Durman vraj rastie na kompostoch, smetiskách, rumoviskách, pri múroch a v poli medzi burinou. Zaujímavé, že ja som ho nikde voľne v prírode rásť nevidela. 

Vyšľachtený je známy pod názvom anjelske trúby, alebo Brugmansia. A tieto poznám. Pestujú ich aj ženy v našej dedine ako okrasné kvetiny. Skutočne sú okrasné. Pomohla som si obrázkami z internetu:






Vraj jedine modré kvety rastú dohora, ostatné sú visiace. Kvety durmana obyčajného sú menšie a a tiež rastú dohora. Zdenkin durman mal už len jeden kvet, ale jeho fotka mi nevyšla. Plody však vidno dobre:





Všetky durmany sú veľmi jedovaté. Tie šľachtené vraj krásne rozvoniavajú. Ja som privoňala listom toho obyčajného a smrdeli poriadne. Chceli sme odtrhnúť jednu tobolku, ale nešlo to. Sú veľmi pichľavé, takže sa nedajú uchopiť rukou. Nôž sme pri sebe nemali. Takže vnútro tobolky ostalo nepreskúmané. 

Všetkým vám ďakujem za návštevu! Prajem vám pekný jesenný víkend!
Daniela


4 komentáre:

  1. Lovely pattern and lovely photographs , Daniela !!!!!!!!
    Πολλά φιλιά
    Νίκη

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Νίκη, ευχαριστώ σας ευχαριστώ!
      Ανυπομονώ για τη φιλία μαζί σας !!!!!!!

      Odstrániť
  2. Love your stitching and your flowers are fantastic :)

    OdpovedaťOdstrániť