streda 20. júna 2018

Hľuzovkový olej

Vitajte u mňa!
Ďakujem vám za komentáre v predchádzajúcom príspevku!

Zajtra sa oficiálne začína leto a ja mám stále na okne jar. Musím to zmeniť, ale najskôr vyšiť:



Otvorila som ďalší darček od Miška. Je to olivový olej s čiernou hľuzovkou. O hľuzovkách sa môžete dočítať na týchto odkazoch:

Olej s hľuzovkou sa používa do šalátov s hubami, na ochutenie steakov a rôznych druhov syrov ...
Mne Miško poradil pokvapkať ním chlieb a potom natrieť maslom:




musela som olej rozotrieť po celom chlebíku



No, nič moc. Akosi som necítila žiadnu mimoriadnu chuť. Preto som si druhý krajec chleba len namáčala v oleji a to už bolo cítiť neznámu chuť, zvláštnu, ani neviem opísať:


Ja som hľuzovku v živote nejedla. Zato môj manžel v detstve každé leto. Predstavte si, že biele hľuzovky rástli aj v extraviláne Jasenovej, v časti, ktorá sa volá Hate. 

Na Haťoch obyvatelia Jasenovej mali lúky a v miestach na hranici lúky a lesa sa pri kosení dostali hľuzovky na povrch. Manželova mama ich zbierala a doma z nich varila polievku. Keď som  manželovi povedala, že dnes 1kg hľuzoviek stojí 4 000 €, len neveriacky krútil hlavou :-)

Bohužiaľ, hľuzovky už snáď aj 50 rokov v Jasenovej nerastú a my si takú drahú hubovú polievku nenavaríme :-)


Dnes som si uvarila ovocný čaj a k nemu som si dala mls:







Ďakujem vám, že ste sa zastavili u mňa a venovali mi chvíľu zo svojho vzácneho času!

Nech sa vám darí!
Daniela!

7 komentárov:

  1. Danielko, takovou houbu vůbec neznám. Je zvláštní, že u vás tak rostla …. a dnes taková finanční palba. Jdu na tvoje odkazy na houbičku, ať se dozvím něco nového. Výšivku si zvolila hezky - máme teď nejkrásnější a nejdelší dny v roce.
    Tak si je krásně užívej. I když teď máš asi ve škole pěkný zmatek.
    Zítra papa Jarka

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Hľuzovku som nejedla ani ja ... Kuchári ju v lepších reštikách len strúhajú na jedlo pred hosťom, alebo krájajú na plátky ... Boooože, toľko cavikov ... hi hi ... Ale bielu hľuzovku som videla ... dá sa nájsť aj v okolí Prievidze ...Veď možno raz sa pošťastí aj nám ... :) Dani, pozdravujem ... L.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Danka,
    olej mám aj ja, a tiež nič moc. Jedla som čiernu hľuzovku, ale viac mi chutia smrčky a smrčkovce (druhé najdrahšie huby), tie zbožňujem a máme aj peknú zásobu nasušenú :-)
    U nas teraz fičí tekvicový olej, i keď nie je olej ako olej (mali sme už aj nechutný), Kubík si rád namáča chlebík do oleja a tak papá...
    Teším sa na výšivku. Mlska vyzerá dobre, iba čo mi robíš chute :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Jééé... tak to jsou lanýže, musela jsem si to vyhledat a nechat přeložit, tento slovenský název opravdu neznám. Ale po pravdě, já houby nemusím... Od dětství jsem je nesbírala, nijak mi to v jídelníčku nechybí, asi je to divné. Ale fakt. Já si občas koupím pár žampiónů a to mi stačí. Takže mě ani lanýže neosloví. Ale zase napíšu jak to opravdu je. Každý máme něco, co máme rádi nebo neradi. Jana :-))

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Yes truffles! I just saw potato chips with truffle...think of that.
    Wonderful tea and snack.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. tento rok sme boli cez velkonocne sviatky v Chorvatsku. a boli sme v casti kde sa hluzovky vo velkom oblubuju...a sadli sme si do restiky, ze sa ideme najest...take drahe rizoto sme uz davno nemali :D bola tam nastruhana hluzovka...Ono ma to specificku chut a vonu. Zjedli sme to, ale ze by som sa isla prethnut za to...by som nemohla povedat... :) Tak sme si kupili aspon olej...doteraz som ho neotvorila...lebo som nemala odvahu :D ale cez vikend asi skusim experimentovat, pa Zuzana

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Hľuzovky nepoznám a ani som ich nejedla, musia byť ozaj vzácne keď sú také drahé...

    OdpovedaťOdstrániť