piatok 28. februára 2014

Stopkový zeler

Najskôr zabŕdnem do slovenčiny. Snáď mi to  Sibyla Mislovičová prepáči! Mne sa ona veľmi páči. Takmer každé ráno sa jej venujem (v rádiu)! Musí zaujať už svojím menom a priezviskom. Škoda, že nemá ypsilon po M!

Tak teda dnešná moja chvíľka slovenského pravopisu. V obchodoch a aj bežne v reči počujem "stopkatý zeler". Nehľadala som v žiadnych pravidlách, na to som lenivá. Ale podľa mňa: buľva - buľvový zeler, stopka - stopkový zeler. Mala by som sa na to spýtať Sibyly.

Stopkový zeler je vraj starodávna zelenina. Ja si však nepamätám, že by sme ho mali niekedy doma v mojom detstve. Hlavné je, že sa objavil v našich obchodoch teraz. Je vraj prírodným liečiteľom. Obsahuje veľa vitamínu C (viac ako citrón), vitamíny radu B, beta karotén (provitamín vitamínu A), vitamíny K, E, stopové prvky - draslík, sodík, vápnik, fosfor, železo. Bližšie si podľa záujmu môže každý nájsť na internete.


Dnes som si stopkový zeler kúpila a hneď som uvarila z neho polievočku. Robila som ju v podstate iba druhýkrát, ale moc nám chutila. Môžete si niekedy takú navariť, nie je to náročné na čas a ani nejakú mimoriadnu zručnosť. Dokáže to aj začiatočník.

Čo potrebujeme okrem zeleru ( 5 stopiek):
maslo, cibuľu, cesnak, malú mrkvu (ja som použila len polovicu), trocha hladkej múky, kocku zeleninového bujónu, dva stredné zemiaky


Všetko nakrájam, časť mrkvy aj nastrúham, taká dodáva polievočke dobrú farbu:

Na masle spením cibuľu a cesnak s trochou drvenej rasce, pridám mrkvu, zeler a podusím vo vlastnej šťave. Potom poprášim múkou a zalejem vriacou vodou. Pridám zemiaky a bujón a povarím. Podľa chuti dosolím, pridám sladkej papriky. A hotovo! Môže sa  však aj mixovať a bude z nej krémová polievka. Taká je asi vhodnejšia pre malé deti, ale ja nemám takú rada. 






Obedovala som sama. Môj manžel išiel s kamarátom na menší výlet do Liptovského Hrádku.

Tulipány som si kúpila so zelerom. Za 2 eurá, no nekúp to! Dala som ich do historického pohára, vraj futbalová súťaž slušnosti! Rok 1970! Aj dnes by sa malo o taký pohár súťažiť vo futbale. Zrejme by to tam vyzeralo o čosi kultúrnejšie a hlavne bezpečnejšie.

A ešte moja včerajšia večerná práca - začala som nový obrázok. Zatiaľ k nemu nič nepoviem.



Dnes som sa rozpísala. Moc mudrujem. Dúfam, že sa nik nenahnevá a znova sa vrátite na môj blog!
Daniela

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára