streda 15. augusta 2018

Katedrála Najsvätejšej Trojice v Žiline

Vitajte u mňa!
Ďakujem vám za komentáre v predchádzajúcom príspevku!

Pokúsi sa niekto identifikovať stavbu na mojej výšivke? Je to zatiaľ nedokončená verzia a o to je hádanka ťažšia:




Podobnej stavbe, menšej a oveľa neznámejšej, sa budem venovať v dnešnom príspevku. K tomuto kostolu, dnes už katedrále, ma viaže aj smutná rodinná udalosť, našťastie s dobrým koncom. Na jej zverejnenie musím mať patričné duševné rozpoloženie a viac času. Dnes nemám ani jedno, ani druhé. Ale viem, že bude aj to. To do Žiliny musím ísť s Lenkou :-)




hneď pri katedrále je divadlo






Katedrála Najsvätejšej Trojice je gotická trojloďová bazilika zo 14. storočia postavená na mieste staršieho kostola z 13. storočia, z ktorého zostala zachovaná veža. V druhej polovici 16. storočia bol kostol výrazne renesančne prestavaný.

Požiarom a zemetrasením poškodený kostol bol obnovený podľa návrhu Jozefa Božetecha Klemensa a následne 11. októbra 1869 ho slávnostne posvätil nitriansky biskup Augustín Roškováni. 

V roku 1610 sa v kostole konala Žilinská synoda, významná udalosť evanjelickej cirkvi na Slovensku. 

14. februára 2008 pápež Benedikt XVI. zriadil Žilinskú diecézu a farský kostol bol povýšený na katedrálny chrám.

Podarilo sa mi urobiť foto aj vo vnútri katedrály, z miesta, kde som si sadla, nechcela som rušiť ľudí pri ich rozjímaní (boli tam 4 ženy):





Môj čaj - ovocný od Miška v šálke od Aďky:






A s chlapcami sme si urobili ovocnú pochúťku z červených ríbezlí, čučoriedok a granátového jablka:




Ďakujem vám, že ste sa zastavili u mňa a venovali mi chvíľu zo svojho vzácneho času!

Nech sa vám darí!
Daniela!

7 komentárov:

  1. Ahoj, Danka, tak dneska jsi mi velmi oživila moje žilinské vzpomínky. Katedrálu a vedle to divadlo si moc dobře pamatuji, na tom místě jsem byla xkrát, už tehdy jsem si to fotila. To místo se mi vždy líbilo. Jsem ráda, že vidím čerstvé fotky a pokud bude k tomu i článek, už předem se těším. ... K té výšivce - první, co mě napadlo, že by to byl chrám sv. Marka v Benátkách? Tam jsem byla 2x a celkem si ho pamatuji, ale je to možná odvážný tip. Jsem zvědavá, jak výšivka bude pokračovat a co na ní bude. Pěkný den přeje Jana

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Danka,
    napadá ma Tádž mahal :-)
    Fotky z katedrály opäť krása, hlavne vo vnútri. Snáď tie spomirnky nebudú až také zlé...
    Ovocné misky vyzerajú výborne.
    A šálku vyberal Kubko, ja som len platila :-)))
    Páá

    OdpovedaťOdstrániť
  3. A lovely update on your latest stitching project.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Úžasné fotky, tak ráda s Vámi cestuji nebo se virtuálně procházím.❤ ...A výšivka? Sacre Coeur to asi nebude, to byste týden musela vyšívat jen schody nahoru.😂 Americký Kapitol asi také ne, i ty Benátky mě napadly....no netuším.🤔

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Danka, pekne si nafotila ...
    Ostrihom ? to len hádam ... hi hi ... inak netuším ...
    papa

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Wonderful cathedral photos, thank you for sharing.

    OdpovedaťOdstrániť