piatok 7. októbra 2016

Bulgur - premiéra v mojej kuchyni

Nie o veľa, ale predsa len o niečo som postúpila:



Prednedávnom mi naša Danka povedala, že si robí bulgur. Už som o ňom počula, či čítala, ale len tak povrchne. Danka mi ho vychválila,  ja som neodolala a začala sa po ňom obzerať :-)))

V jednom obchode som objavila bulgur v bio kvalite. Za 0,5 kg necelé 3€. Pre mňa dosť drahý, ale kúpila som:




Bulgur je pôvodom stredomorská obilnina. Spôsob spracovania pšenice na bulgur je starý tisícky rokov. Archeológovia odhadujú, že niečo podobné, čo dnes poznáme pod názvom bulgur, mohlo byť prvým spracovaným jedlom človeka. 

Odkazy v Biblii naznačujú, že namáčaním, sušením a lámaním si upravovali pšeničné zrná už 4000 rokov pred naším letopočtom v Babylone a neskôr aj v starovekom Egypte či v Ríme. Takto si pšenicu lepšie uchovali na zimu. A hoci je dnes príprava bulguru zmechanizovaná, základný princíp spracovania zostal rovnaký.

Obsah vitamínov A, B, K,  minerálov: P, Fe, Mg, Ca, Zn, Se, Cu, Mn, K, Na, omega 3 a 6 mastných kyselín a minimum tuku pasuje bulgur na jasného kandidáta zdravej výživy. Vďaka obsahu vlákniny podporuje činnosť čriev a pôsobí tiež blahodárne na nervovú sústavu.

Danka bulgur pripravuje varením v slanej vode po dobu asi 12 minút a tak som ho pripravila dnes aj ja. Po scedení som ho  premiešala s troškou olivového oleja. Mne chutil, ale ako som predpovedala, môjmu manželovi nie :-(

K bulguru som urobila minútku z marinovaných kuracích pŕs:




Manželovi oveľa viac chutila polievka. Asi posledný raz som obrala ačokču. Ak ju ošľahne prvý mráz, čo môže byť aj túto noc, bude po nej. Polievku z nej som varila v tejto sezóne tretí raz:



Keď som si teraz viac čítala o bulgure, našla som veľa rôznych receptov. Niektoré z nich sa mi zapáčili a tak som s bulgurom neskončila :-)))

Dnes som si uvarila oolong Tie Guan Jin:






Nech sa vám darí!
Daniela

17 komentárov:

  1. Danka, bulgur je fajn..ja ho robievam ako rizoto :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Zuzka, to si urobím aj ja, je to jeden z tých receptov, čo sa mi páčia :-)
      Pááá

      Odstrániť
  2. Выглядит очень вкусно:) Я ни разу не пробовала булгур. Нужно больше про него почитать:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1.   Я тоже так, мне нужно читать :-)
      Булгур можно найти в Интернете много.
      Попробуйте, мой вкус :-)

      Odstrániť
  3. Dani, bulgur jsem ještě nevařila, dík za dobý tip. A také poděkování, že přes tvůj blog si mne našla moje první stálá zahraniční čtenářka ( z Francie- Marie Christine). Kamarádky Slovenky počítám stále jako "naše." Pěkný víkend přeje Marie

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Marie, ja som to skúsila tiež po prvý raz a veru si ešte urobím. Ale muž ten je za klasiku. To som rada, že vďaka môjmu blogu si ťa marie Christine našla. Ja tiež považujem vás za svojich :-) Pre mňa sme stále v spoločnom štáte, i keď to dávno nie je pravda. Najhoršie to bolo, keď sme neboli ešte v EU a na hraniciach k vám nás kontrolovali. Raz som to zažila a povedala som, že viac nie, bolo to akési ponižujúce. Našťastie to zmizlo!
      Prajem ti peknú nedeľu!
      Pááá

      Odstrániť
  4. Toujours un délice ces recettes!le boulghour est bien appêtissant avec du poulet mmmmhhhhhh!
    Bon week end a vous Daniela
    amitiés

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Marie Christine, je vous remercie beaucoup!
      Je suis le conseil de poulet, les goûts :-)
      Profitez beau dimanche)
      Amicalement
      Pááá

      Odstrániť
  5. Danielko, bulgur jsem měla jednou, kus-kus jsem taky zkoušela ... já bych to jedla, chutná mi to... ale mami to moc nejede, má radši klasiku a vařit každé něco jiného se mi nechce ...oolong jsem mělaz dopoledne.. na pátou si asi uvařím lípu ... taky něco z místních zdrojů...
    Dneska tu bylo celkem slušně, sice chladno, ale nepršelo..
    Měj se krásně a těším se na zítra. Papa Jarka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj ja som si kúpila aj kus-kus. Ten vyskúšam niekedy na budúce :-)
      Sú to pre nás nové potraviny, ja síce rada skúšam novinky, aj zjem všetko, čo nezje mňa :-) Ale muž ten je len za klasiku. A možno má pravdu, máme jesť to, čo je u nás zvykom, podobne aj ovocie a zeleninu. No ale keď v obchodoch je toho veľa a usmieva sa na mňa, nekúp a nevyskúšaj :-)))
      Lipu nemám nasušenú, ani ju nesušievam. Ostala mi nejaká zlá spomienka na ňu z domu, mávali sme ju celú zimu. Ale na rok by som mala skúsiť nasušiť :-)))
      Peknú nedeľu!
      Pááá

      Odstrániť
  6. E' molto bello il tuo ricamo. Mi piace il piatto che hai cucinato, sarà buonissimo!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Caro Elisa, Grazie mille!
      Il cibo assaggiato :-)
      Vi auguro una bella Domenica!
      Pááá

      Odstrániť
  7. Danka,
    nám bulgur veľmi chutí, aj Kubík si pýta tú "novú ryžku Bulgur". Mńam, škoda len, že už nemôžem nič s lepkom...
    Výšivka rastie, ja som si to všimla. Už mám takú chuť na tú ačokču, že si u Teba rezervujem pár semienok :-)
    Maj sa krásne, pekný víkend,
    pááá

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To mi je ľúto, že nemôžeš lepok, to je veľké obmedzenie. Zle sa aj v rodine stravuje, vždy musíš dvojmo pripravovať. No, čo už, aj horšie býva, keď sa človek naučí s tým žiť, ide to.
      Aďka, neboj sa, semienka už suším, potom ti pošlem. Ja som ich vysadila asi 6 a mám jej veľa. Len som ju dala na husto.
      Peknú nedeľu!
      Pááá

      Odstrániť
  8. Danka ... ja som bulgur ešte nevarila ... iba kus kus si niekedy uvarím ... ten mi chutí ... určite vyskúšam aj bulgur ...
    Tvoje jedlo vyzerá skvele ... určite aj dobre chutilo ... a polievočka tiež ... Paa

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Bulgur jsem ještě neochutnala a zatím ani nemíním. Manžel by to určitě nechtěl.

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Great stitching progress!!!
    Never tried bulgur.
    Is it similar to rice, pasta, couscous??
    Might give it a go if I find some :)

    OdpovedaťOdstrániť