sobota 22. októbra 2016

Chia a ja :-)

Voľná sobota,  pribúda mi, to som rada :-)



Dnes to bude druhý diel o chia semienkach. Najskôr niektoré pozitávne vplyvy na náš organizmus:

- udržiavajú zdravie srdca a cievneho systému, znižujú krvný tlak
- znižujú hladinu cholesterolu a triglyceridov v krvi
- stabilizujú hladinu cukru v krvi
- podieľajú sa na budovaní tenkých svalových vlákien
- detoxikujú organizmus
- pomáhajú v boji proti Alzheimerovej chorobe
- podporujú dobrú náladu, koncentráciu a pamäť
- zlepšujú vzhľad pokožky, pomáhajú pri jej regenerácii
- napomáhajú pri chudnutí
- dodávajú telu energiu

Ak však chceme, aby sa nám látky z chia dostali naozaj do organizmu a tak mohli pozitívne vplývať naň, musíme každé semienko rozhryznúť. To platí pre všetky semienka, už som o tom niekoľkokrát písala :-)

Nežiadúce účinky chia semienok:

Mnohí ľudia, ktorí pokiaľ objavia zdravú potravinu, majú tendenciu jej podľahnúť. Začnú ju preceňovať a konzumujú jej nadmerné množstvá. Ale aj pri zdravých potravinách platí, že všetkého veľa škodí, chia semienka nevynímajúc. Pri nadmernom jedení môžete pociťovať problémy s trávením, dokonca vám môže stúpnuť hladina triglyceridov v krvi a prudšie klesnúť tlak (ak máte nízky tlak, poraďte sa s lekárom). Ľudia, ktorí majú srdcové problémy, alebo užívajú lieky na riedenie krvi ( napr.warfarin, anopirin ) by nemali konzumovať chia semienka. Taktiež neexistuje štúdia vplyvu na tehotné a dojčiace ženy. Pokiaľ ich však budete jedávať s mierou (max 2 polievkové lyžičky denne), chia semienka by vám mali prinesť najmä úžitok.

Chia a ja:

1. 
Najjednoduhšia konzumácia chia semienok je namáčaním vo vode. Môže sa použiť studená aj teplá. Využíva sa schopnosť semienok napučať vo vode a tak sa stávajú lepšie stráviteľnými. Telo tak dokáže lepšie využiť živiny obsiahnuté vo vnútri chia. Odporúča sa pomer semienok a vody 1:8, jeden diel chia a osem dielov vody. Po 30 minútach sa v pohári vytvorí špecifický výživný gél. Nápoj sa pije na doplnenie energie. Neodporúča sa piť večer pred spaním.

mne nápoj celkom chutil, naozaj semienka nabobtnali a lepšie sa rozhrýzali :-)


2.

Chia som použila aj do bielych jogurtov. Je dobre počkať, nech semienka nabobtnajú. Ja som si do jogurtu pridala aj javorový sirup. Naposledy som v obchode bez okuliarov kúpila jogurt, ktorý bol osladený trstinovým cukrom, takže som javorový sirup vynechala:


zamiešať, počkať zo 20 - 30 minút, zabudla som odfotiť už pripravené k jedeniu,  je to výborné

3:

Chia som pridala do domáceho pečiva:

kvások - droždie, trocha cukru, letná voda
polohrubá muka a celozrnná chlebová v pomere 1:1
do kvásku obidve múky, sézam, chia, pšeničné klíčky, rasca, soľ
s vodou zamiesiť cesto a nechať vykysnúť
vykysnuté cesto


potrieť olejom a nechať chvíľu podkysnúť a piecť pri 180ºC
čas som nezmerala, ale upiekli sa mi krásne :-)
Praclíky som piekla dnes. Po obede som išla k Lenke a zobrala som jej z nich. Chutili jej :-)))

Domov som prišla pár minút pred piatou, rovno na čaj:


zelený darjeeling



Nech sa vám darí!
Daniela

22 komentárov:

  1. Danka,
    výšivka Ti krásne pribúda.
    Chia semienka jem aj ja, ale najradšej si ich dávam do smoothie nápojov a rozmixujem ich tam, vraj vtedy majú najväčší účinok, keď sa rozmixujú. A chutí mi to, sú inak aj biele, ale tie som zatiaľ nemala.
    Ja som si dnes uvarila zelený s príchuťou malín.
    Pekný víkend, pááá

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aďka, áno, lebo sa z nich uvoľnia všetky dobré látky.
      Ja si smoothie nerobím, akosi som sa ešte nedala zlákať :-)
      Pááá

      Odstrániť
  2. Tento komentár bol odstránený správcom blogu.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Tie praclíky boli výborné. Čerstvé a chrumkavé. Mňam. Ďakujem. Pá.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Danielko, výšivka ti fakt pěkně přibývá.. preclíky bych si hned dala .. já ty semínka asi vyzkouším do jogurtu.. zrovna teď mám na stole b.jogurt,vločky,med .. to často snídám.. a vedle bílá káva a ve frontě stojí bílá opice... většinou ale piju dřív čaj, kafe vůbec teď piju málo .. tak zítra ráno nazdar chia !...
    Máme tu obrovskou mlhu .. uvidíme co se z toho vyklube ...
    Hezkou neděli přeju. Papa Jarka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jarka, fakt vyskúšaj, v jogurte mi to najviac chutilo, je to na také pomalé hryzkanie :-)))
      Tak to máš zdravé raňajky, presne tam by sa ti chia hodili, len jedenie by trvalo dlhšie :-)
      Ja kávu pijem tiež menej, dokonca už ani v škole si radšej urobím čaj, i keď len taký sáčkový.
      Víkend sa vydaril, nádherné jesenné počasie :-)))
      Jarka, maj sa fajn!
      Pááá

      Odstrániť
  5. Какие аппетитные крендели! И вышивка начинает быть немного понятной: вижу Новогодний подарок и мишку:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ну, вы угадали!
      Спасибо!
      Я желаю вам прекрасного новой недели!

      Odstrániť
  6. Ces bretzels me semble si appétissantes,avec un bon thé!
    Votre broderie avance avance.
    Bon et doux dimanche Daniela
    Amicalement

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Merci, cher ami! Vous avez moi encore une fois très heureux!
      Je vous souhaite une merveilleuse nouvelle semaine souhaite!
      Pááá

      Odstrániť
  7. Takový hrnek mám na domku taky...musím si ho převézt na zimu domů...zdravím... Milky

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Milky, šálka už toho pamätá :-)))
      Ale mne sa stále páči, mám dve podobné, kúpila som ich naraz :-)
      Pááá

      Odstrániť
  8. Presne ... kombinácia chia a lieky na riedenie krvi ... to ma dostalo ... a ako som si semiačka kúpila (až potom začala pátrať po účinkoch), ležia v komore na poličke neotvorené ... Ale ako som už písala ... skúsim s mierou ... :))))
    Dani ... výšivka vianočná pekne pribúda ... pa pa Maj pekný zvyšok nedele ... :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Lauri, myslím si, že ak si dáš chia raz začas po 1 lyžičke, nič sa ti nestane. Veď to aj tak nie je na dennú konzumáciu, to len tak na spestrenie :-)
      Dúfam, že si si tento víkend užila, aj tu bolo krásne, úplne som prekvapená, že celý týždeň nanič a na vákend sa vyčasilo, väčšinou to býva naopak.
      Maj sa fajn!
      Pááá

      Odstrániť
  9. Danielka, tie chia semienka papame aj my s jogurtom...do cesta som to este neskusala, dakujem za tip, vyskusam :-) A pracliky vyzeraju vyborne, mnam :-) Krasny zvysok nedele prajem, papa

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Katka, ja tam bežne dávam semienka ľanu, spravila som zmenu, ale aj tak si myslím, že keď ľan rastie u nás a má na organizmus rovnaké účinky ako chia, budem si robiť po starom. To len ja musím všetko vyskúšať :-)))
      Prajem ti krásny nový týždeň!
      Pááá

      Odstrániť
  10. Liebe Daniela,
    jetzt sehe ich es auch ... ein Päckchen... keine Kerzen :)
    Eine wunderschöne Woche
    Marion

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. So ist es gut, auch auf der Rückseite zu sehen :-)))
      Aber auch ein kleiner Baum und Kerzen auf es :-)
      Haben Sie einen schönen Herbst!
      Pááá

      Odstrániť
  11. Danka prekrásne výšivky podľa Nurdan. Si ozaj šikovná, radosť na ne hľadieť. A manžel sa veru tiež nedal zahanbiť a obišiel sa aj bez tej inej "srandičky" :-)Chia mám doma a s veľkým sebazaprením sa ho snažím dopotrebovať. Keby to nemalo také "dobré meno" čo sa prospešnosti pre organizmus týka, už je dávno v koši. Nechutí mi a necítim ani jeho zázračné účinky. Ale to bude asi tým, že ho konzumujem vééééľmi sporadicky. Pridávam si ho do proteínového chlebíka, tam mi vadí najmenej. Za to tvoje pečivko vyzerá veľmi chutne. Prajem pekný týždeň, papa :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujeme ti obaja, Helenka, ako nám ty vieš polichotiť :-)
      Ja tiež mám chia len na skúšku, otvorím FB a každý deň na mňa skáču, tak to aj ja povolím :-)
      Náš ľan - semienka - má také isté účinky, tak ostanem s ním - do pečiva. A ak ma niečo osvieti, kúpim si aj ľanová olej, aspoň na skúšku :-)
      Prajem ti krásny nový týždeň!
      Pááá

      Odstrániť