sobota 8. septembra 2018

Tekvice na hnojisku :-)

Vitajte u mňa!
Ďakujem za komentáre v predchádzajúcom príspevku! Vaše dobré rady si veľmi vážim a ďakujem za ne. Tak preto som mala v hlave, že rebarbora je jarná! Je to veľká škoda, keď tak krásne rastie celé leto :-(

Stále sa krížikom venujem menej, ale snáď je to na dobrej ceste :-)


Po poobedňajších búrkach sú zas krásne dni a treba ich využiť na prechádzky. Mám rada obdobie, keď sa "ukazuje" jeseň. Najviac to vidieť hneď za dedinou. Z políčok sa odváža úroda. Zemiakmi to začína a končí kapustou a burgýňou (tak sa u nás povie kŕmnej repe). Medzitým fazuľa, koreňová zelenina, kel, gigantické kaleráby, ...

Teraz je obdobie tekvíc. Dnes sa už aj na Orave pestujú jej rôzne druhy. Včera som prvý raz videla rásť obriu tekvicu. Doteraz som ich videla len v obchodoch :-)

A viete, kde som ju našla? Na mieste, ktoré som fotila na jar. Vtedy som odfotila každé hnojisko pri kúskoch poľa, ktoré sa v Jasenovej volá hrada. Pri jednom z hnojísk bola postavená lavička na oddych. Niekto mi vtedy napísal, že sa mu to zdá čudné, veď kto by vysedával hneď pri hnojisku :-)

Ono to však je trocha inakšie. To posedenie býva krátke a možno aj vôbec. Každá žienka, ktorá ide na hradu, nejde tam na vysedávanie, ale na robotu. Sú to pracovité osôbky, ponáhľajú sa, aby stihli množstvo inej práce.

Ja som si včera podvečer aspoň pár minút na lavičke posedela. A musím vám povedať, bolo to príjemné, žiaden smrad :-)

Na hnojisku je rozrastená tekvica a jej plody sú prekrásne:





táto je najväčšia, musím si zobrať meradlo na zistenie jej rozmerov :-)


A v hnojisku rastie aj kvietok:




Na inom hnojisku som objavila zvláštny druh tekvíc. Neviem, či tieto sú jedlé, zrejme nie:





Slniečko akurát zapadalo za kopec a vidieť to aj na fotkách:








A už som naspäť, neďaleko nášho domu:

Prišla som o 19.00 h. a náš teplomer ukazoval stále príjemnú teplotu:



Nuž a veru deň sa mi ukončil netradične - bez čaju :-)


Ďakujem vám, že ste sa zastavili u mňa a venovali mi chvíľu zo svojho vzácneho času!

Nech sa vám darí!
Daniela!

3 komentáre:

  1. Danka, oranžovo biela tekvica je ozdobná, pestujem ju aj ja a myslím, že na jedenie sa nehodí ... Ale medzi obrovskými tekvicami sa plazí aj hokkaido a tá je na jedenie veľmi dobrá, dokonca sa ani lúpať nemusí ... Kvietok je slez a je to dobrá, liečivá bylinka. Zbiera sa kvet a je veľmi dobrý na vykašliavanie a užíva sa aj pri žalúdočnej a črevnej nevoľnosti ...

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ahoj, Danka,
    to je moc hezký článek, pěkně napsaný a trochu vysvětluje i život na Oravě, to je zajímavé. Fotky to dokreslují. Že tykve rostou na hnojišti, mě nepřekvapí, protože v době mého dětství se u nás sázely dýně na kompost a tam se jim dařilo! Jen mě napadlo, jestli v dnešní době i mladí lidé přebírají ten způsob hospodaření zavedeného po desetiletí, možná po staletí? ... Jinak v českém kalendáři má dnes svátek Daniela, tak (pokud je stejné jméno i ve slovenském kalendáři) Ti přeji hlavně hodně zdraví, pohody a radosti z blogu. Jana

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Pekná vychádzka s takým jemným jesenným nádychom...tekviciam sa veru na hnojisku darí, pár rokov dozadu mi bolo ľúto vyhodiť poslednú priesadku tekvice tak som ju zasadila na hnojisko a vlani som takto pestovala aj rajčiny a to som ich len vyhodila, také malé priesadky a ony same sa zakorenili a rásli a aj plodili....no darmo je tam veľa živín rastlinného pôvodu.

    OdpovedaťOdstrániť